Milloin talvirenkaiden urasyvyys on liian pieni?

loka 17, 2025

Talvirenkaiden urasyvyys on liian pieni, kun se alittaa lakisääteisen 3 mm:n rajan Suomessa. Turvallisen ajon kannalta suosittelemme kuitenkin vähintään 4-5 mm:n urasyvyyttä, sillä pidon heikkeneminen alkaa jo ennen lakisääteisen minimin saavuttamista. Tässä artikkelissa käymme läpi, milloin talvirenkaat on aika vaihtaa ja miksi urasyvyys on niin tärkeä tekijä talvisella tiellä liikkuessa.

Mikä on talvirenkaiden laillinen vähimmäisurasyvyys Suomessa?

Suomessa talvirenkaiden lakisääteinen vähimmäisurasyvyys on 3 millimetriä. Tämä on huomattavasti tiukempi vaatimus kuin kesärenkaiden 1,6 mm:n minimi, ja syy on yksinkertainen: talviolosuhteet vaativat renkaalta merkittävästi enemmän.

Talvirenkaan urat poistoavat lunta, sohjoa ja vettä renkaan ja tienpinnan välisestä kosketuspinnasta. Kun urasyvyys laskee alle 3 mm:n, tämä poistokyky heikkenee dramaattisesti, ja rengas menettää pitoaan juuri niissä olosuhteissa, joihin se on suunniteltu. Kesärenkaiden matalampi vaatimus perustuu siihen, että niiden ei tarvitse käsitellä lunta tai jäätä.

Jos liikut liikenteessä talvirenkailla, joiden urasyvyys on alle 3 mm, voit saada liikennevalvonnassa huomautuksen tai sakot. Lisäksi vakuutusyhtiö voi evätä korvauksen onnettomuustilanteessa, jos renkaiden todetaan olevan lain vastaisia. Turvallisuusriski on kuitenkin merkittävin seuraus.

Miksi talvirenkaiden suositeltava urasyvyys on suurempi kuin lakisääteinen minimi?

Vaikka laki vaatii vain 3 mm:n urasyvyyttä, rengasalan ammattilaiset suosittelevat talvirenkaissa vähintään 4-5 mm:n urasyvyyttä. Tämä ei ole turhaa varovaisuutta, vaan käytännön kokemukseen perustuvaa turvallisuusneuvontaa.

Urasyvyys vaikuttaa suoraan siihen, kuinka tehokkaasti rengas poistaa vettä, sohjoa ja vesilunta kosketuspinnasta. Pohjoisissa talviolosuhteissa, joissa tienpinta voi olla märkä, luminen tai jäinen saman päivän aikana, tämä on elintärkeää. Kun urasyvyys vähenee 5 mm:stä 3 mm:ään, jarrutusmatka lumisella tiellä voi pidentyä useilla metreillä.

Märällä tiellä riittämätön urasyvyys lisää aquaplaning-riskiä merkittävästi. Rengas ei yksinkertaisesti ehdi poistaa vettä tarpeeksi nopeasti, ja auto alkaa ”uida” tienpinnalla. Myös pito kaarteissa heikkenee, kun urat eivät enää tarjoa riittävää pitoa lumeen ja sohjoon.

Miten talvirenkaiden urasyvyys mitataan oikein?

Talvirenkaiden urasyvyyden voi mitata helposti itse uramittarilla tai yksinkertaisesti euron kolikolla. Euron kolikon kultainen reuna on noin 3 mm leveä, joten jos reuna näkyy kokonaan, kun työnnät kolikon uraan, urasyvyys on liian pieni.

Mittaus tulee tehdä useammasta kohdasta rengasta, sillä kuluminen voi olla epätasaista. Tarkista ainakin renkaan sisäreuna, ulkoreuna ja keskikohta. Jos huomaat, että rengas on kulunut merkittävästi enemmän toiselta puolelta, se voi viitata pyöränkulmien säätötarpeeseen.

Meillä Best Drive Tampereella tarkistamme renkaiden urasyvyyden aina renkaanvaihdon yhteydessä ja kerromme sinulle, jos renkaiden uusiminen alkaa olla ajankohtaista. Samalla voimme suositella nelipyöräsuuntausta (alk. 95€), jos kuluminen on epätasaista.

Mittausvaiheet:

  • Puhdista ura liasta ja pienistä kivestä
  • Aseta uramittari tai kolikko uran syvimpään kohtaan
  • Mittaa vähintään kolmesta eri kohdasta jokaista rengasta
  • Kirjaa pienin mitattu arvo ylös

Mitkä merkit kertovat, että talvirenkaat on aika vaihtaa?

Urasyvyyden ohella on useita muita merkkejä, jotka kertovat talvirenkaiden olevan vaihdon tarpeessa. Halkeamat renkaan pinnassa tai kyljissä ovat selvä merkki ikääntymisestä ja kertovat, että renkaan kumiseos on alkanut kovettua ja menettää joustavuuttaan.

Epätasainen kuluminen voi viitata pyöränkulmien säätötarpeeseen tai muihin ajoneuvon asetusongelmiin. Jos rengas on kulunut merkittävästi enemmän toiselta puolelta, kannattaa käydä tarkistuttamassa pyörän suuntaus ammattilaisella.

Renkaiden ikä on myös tärkeä tekijä. Vaikka urasyvyyttä olisi vielä jäljellä, yli 6-8 vuotta vanhat renkaat ovat alkaneet kovettua ja menettävät pitokykyään. Renkaan ikä löytyy kyljestä DOT-koodista: neljä viimeistä numeroa kertovat valmistusviikon ja vuoden.

Sähköautojen omistajien kannattaa olla erityisen tarkkaavaisia renkaiden kulumisen suhteen. Sähköautojen suurempi vääntömomentti ja paino kuluttavat renkaita nopeammin kuin perinteisissä polttomoottoriautoissa. Meillä on laajaa kokemusta sähköautojen renkaanvaihdoista, ja autamme löytämään juuri sinun ajotarpeisiisi sopivat renkaat.

Mitä tapahtuu, jos ajaa liian kuluneilla talvirenkailla?

Liian kuluneilla talvirenkailla ajaminen vaarantaa turvallisuutesi ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuden. Jarrutusmatka lumella ja jäällä pitenee merkittävästi, kun urasyvyys ei enää riitä tarjoamaan riittävää pitoa. Käytännössä tämä voi tarkoittaa useita metrejä pidempää jarrutusmatkaa hätätilanteessa.

Pito kaarteissa heikkenee, ja auto voi alkaa luisumaan hallitsemattomasti. Märällä kelillä aquaplaning-riski kasvaa, kun urat eivät enää pysty poistamaan vettä tarpeeksi tehokkaasti. Ajovakaus ja ohjattavuus kärsivät, mikä tekee autosta arvaamattoman erityisesti vaikeissa olosuhteissa.

Laillisen puolen lisäksi vakuutusyhtiö voi evätä korvauksen tai alentaa sitä merkittävästi, jos onnettomuuden yhteydessä todetaan renkaiden olleen lain vastaisia. Liikennevalvonnassa saat sakot, jos renkaat eivät täytä lakisääteisiä vaatimuksia.

Älä ota riskiä turvallisen ajon kanssa. Valikoimastamme löydät laadukkaat talvirenkaat arvostetuista rengasmerkeistä, kuten Continental, Michelin, Nokian ja Goodyear. Varaa aikasi renkaanvaihtoon helposti verkossa tai soita meille numeroon 093 299 0348. Autamme sinua löytämään juuri sinun ajotarpeisiisi sopivat talvirenkaat ja tarkistamme samalla renkaiden kunnon ammattitaidolla.